poniedziałek, 21 maja 2012

Odkrywamy marki - Ray-Ban


Ray-ban – modny gadżet czy kultowa klasyka? Od kilku sezonów okulary tej marki to “must have” wszystkich, którzy chcą wyglądać modnie i stylowo. Ale Ray-Bany to bynajmniej nie nowe odkrycie. Okulary Ray-Ban nosiła m.in. Audrey Hepburn w „Śniadaniu u Tiffany'ego”, Tom Cruise w filmie „Top Gun”, bracia Blues (John Belushi i Dan Aykroyd) z filmu „The Blues Brothers”. Ale nie tylko kamera kochała Ray-Bany, kochali je także muzycy. Wśród tych najpopularniejszych można wymienić chociażby George’a Michaela, Boba Dylana, a także niekwestionowanego króla popu Michaela Jacksona. Warto przyjrzeć się ciekawej historii tej marki, która stała się już praktycznie legendą.

Ray-Ban AVIATOR

Ray-Ban AVIATOR

Marka została opatentowana w 1937 roku przez firmę Bausch & Lomb. Jej początki jednak sięgają początków lat 20-tych ubiegłego wieku, kiedy to lotnictwo zwróciło się z prośbą o wyprodukowanie okularów dla pilotów, które chroniłyby ich oczy przed odbiciami światła na dużych wysokościach. Firma podjęła wyzwanie. Po kilku latach powstały okulary z oprawą z tworzywa sztucznego i z zielonymi soczewkami ANTI GLARE, które mogły blokować wysoki procent światła widzialnego. Do masowej sprzedaży okulary trafiły w 1936 roku. Rok później zmieniono nazwę na Ray-Ban (od ray – promień i ban – zakaz), która miała w jednoznaczny sposób podkreślać ochronę oczu przed promieniami słonecznymi. Oprawę z tworzywa sztucznego zamieniono na metalową. Tak narodził się słynny model Aviator. Później obok zielonych soczewek pojawiły się także w odcieniu „kalichrome”, były to jasnożółte szkła przeznaczone do używania we mgle. Na rynek wypuszczono nowe modele oprawek: Shooters i Outdoorsman przeznaczone dla miłośników sportów, polowania i wędkarstwa. Lustrzane szkła to wynalazek z 1940 roku. Lata 50-te to dekada głębokiej zmiany, coraz większe znacznie zaczynała odgrywać moda, a okulary zaczęły być postrzegane jako modny dodatek. Wtedy powstał drugi najbardziej znany model Ray-Banów, czyli Wayfarer. Miały one prostą konstrukcją i były łatwe do noszenia. Szybko stały się klasyką, od razu pokochał je przemysł filmowy. W 1999 roku marka została sprzedana za bagatela 1,2 mld dolarów włoskiej firmie Luzottica Group.

Obecnie Ray-Bany mają szerokie grono wielbicieli. Oczywiście prócz wyżej wymienionych modeli Ray-Ban wyprodukował mnóstwo innych. Nie były one jednak tak popularne, jak Aviator i Wayfarer, o których można śmiało powiedzieć, że są swoistymi ikonami kultury masowej.

Ray-Bany do kupienia na terenie Silesia City Center m.in. w Vision Express, na wyspie Ray-Ban.

Ray-Ban

Ray-Ban

Ray-Ban

Ray-Ban


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz. Ukaże się po moderacji ;)